Tiedätkö mitä tehdä kun et saa parastasi irti tärkeällä hetkellä, kärsit loukkaantumisista tai usko omaan tekemiseen on koetuksella...

Henkistä vahvuutta kasvattamalla voit vahvistua vastoinkäymisistä, nostaa suorituskykysi huippuunsa ja nauttia enemmän urheilusta ja elämästä

Opi miten sinun kannattaa tehdä henkistä valmentautumista loistaaksesi lajissasi

Olen Sanna Kämäräinen, 5 x Suomen mestari kiekonheitossa, yleisurheilumaajoukkueen kapteeni ja henkinen valmentaja. Haluan auttaa urheilijoita olemaan henkisesti vahvempia, jotta he voivat vahvistua vastoinkäymisistä, elää rohkeasti omannäköistä elämää ja olla heittämällä paras versio itsestään niin kentällä, kuin sen ulkopuolella! Lue alta lisää miksi ja miten voin tukea sinua matkallasi kohti unelmiasi.

Hei sinä urheilijan polulla kulkeva tai siitä haaveileva,

olen urheilu-urallani jatkuvasti todistanut, miten tärkeää henkinen vahvuus on kaikille urheilijoille. Tätä kirjoittaessani eräs kerta nousee erityisesti mieleeni.


Makasin sikiöasennossa urani suurimman epäonnistumisen jälkeen. Mitä enemmän kelasin päässäni penkin alle mennyttä kisaa, sitä syvemmälle sohvaan halusin vajota. Halusin pyyhkiä häpeällisen suoritukseni pois maailmankartalta, mutta se oli valitettavasti mahdotonta.


Oli kesäkuu 2012 ja finaalipaikka Helsingin EM-kisoissa oli ollut kirkkaana tavoitteenani. Sen sijaan olin heittänyt huonommin kuin kaksi vuotta aikaisemmin EM-kisoissa ja tunsin itseni ikuiseksi epäonnistujaksi.


Minun oli koottava itseni nopeasti, sillä tulosraja elokuisiin Lontoon olympialaisiin oli tekemättä. Päätin sulloa pettymyksen laatikkoon ja välttää ahdistavat tunteet. Käsittelemätön epäonnistuminen katkaisi kuitenkin henkisen selkärankani koko loppukaudeksi.


Kauden jälkeen kirjoitin päiväkirjaani:

Ei urheilun kuulu viedä mieltä näin matalaksi, että tulee fyysisesti sairaaksi pettymyksestä ja ahdistaa koko ajan. Miksi jotkut urheilijat nousevat vastoinkäymisten jälkeen nopeasti ylös ja pärjäävät kisoissa, ja minä en?

Päätin ottaa härkää sarvista kiinni ja raivata esteet arvokisamenestyksen tieltä!

  • Hain vertaistukea muilta urheilijoilta ja aloin intohimoisesti lukea henkisen valmentautumisen kirjallisuutta, reflektoin toimintaani ja hankin itselleni henkisen valmentajan.
  • Ymmärsin, ettei minulla ollut tarvittavia työkaluja ja osaamista käsitellä rakentavasti häiritseviä ajatuksia ja tunteita, paineita ja pettymyksiä, joita väistämättä kohtaa urheilu-uralla.
  • Halusin nauttia kilpailuista, vapautua epäonnistumisen pelosta ja olla välittämättä siitä, mitä muut minusta ajattelevat. Opin, että yksinkertaisilla oivalluksilla ja harjoitteilla voi olla valtavan iso vaikutus.

2014 tulokseni räjähtivät uudelle tasolle. Rikoin helmikuussa halli-Suomenennätyksen ja elokuussa tuli vihdoin superonnistuminen EM-kisojen seitsemännen sijan myötä. Voi sitä riemua kun heitin arvokisafinaalissa ennätykseni!

Maaliskuussa 2015 toinen unelmani toteutui, kun heitin Eurooppa-cupissa Suomipaita päällä jälleen ennätykseni, joka oli samalla Rion olympialaisten tulosraja. Olin viimein noussut lentoon ja minusta oli kasvanut henkisesti vahva urheilija, joka pärjää arvokisoissa ja nauttii kilpailemisesta.


Tuolloin en aavistanut, että todellinen henkisen vahvuuden tulikokeeni alkaisi 4.12.2015, kun jouduin kiireelliseen selkäleikkaukseen kesken tavallisen harjoitusviikon. Siitä alkoi raastava vammakierre murskaten niin olympiaunelmani, kuin kaikki kilpailuhaaveeni kahdeksi vuodeksi.


Urani jatkuminen oli vaakalaudalla ja ikuisuudelta tuntuva vaikea kuntoutuminen koetteli rankasti henkistä vahvuuttani, jota ilman olisin varmasti murtunut. Tajusin, että todellinen henkinen vahvuus mitataan vastoinkäymisissä ja niistä selviäminen on huippusuoritusten edellytys.

Kesäkuun 5. päivä 2018 palasin kilpakentille, voittaen sinä kesänä urani viidennen Suomen mestaruuden ja palaten arvokisaurheilijaksi! Nyt matka jatkuu edelleen olympiaunelmaa tavoitellessa.

Henkinen vahvuus on supervoima, joka on ulottuvillasi

Oletko sinäkin joskus tuskaillut, että..

  • et saa parastasi irti kauden tärkeimmällä hetkellä ja harjoituskaudella tehty kova työ tuntuu valuvan viemäristä alas
  • treeneissä teet kaikkesi ja siellä saattaa sujua, mutta et saa ulos tulosta, johon tiedät pystyväsi
  • vastoinkäymisiä on tullut eteen jo aivan liikaa, etkä aina jaksaisi
  • onko sinusta sittenkään toteuttamaan unelmasi

Ehkä olet kokenut loukkaantumisia, romahduksia, syytellyt itseäsi epäonnistumisesta, tuntenut ahdistusta, epäuskoa, pelkoa ja riittämättömyyttä.


Tiedän miltä se tuntuu, sillä olen kokenut nämä kaikki. Liian usein jännittäminen, epävarmuus tai itseluottamuksen puute ovat vieneet kisoissa parhaan terän suorituksesta, vaikka olisin ollut fyysisesti huippukunnossa. Olen valvonut öitä tuskaillen epäonnistumisia ja pähkäillen mitä voisin tehdä paremmin.


Aiemmin heikosti menneet kaudet nakersivat itseluottamustani ja vuonna 2012 epäilin tosissani voisinko koskaan menestyä kansainvälisesti. Tunsin suuren potentiaalin sisälläni, mutta pelkäsin, etten saisi ikinä ulosmitattua sitä kisoissa.

Aloitettuani systemaattisen henkisen valmentautumisen yksi oivallus muutti pelin:

”Minä olen vastuussa ajatuksistani, tunteistani ja mielentilastani, jotka vaikuttavat suoritukseen. Minulla on kaikki vaikutusvalta siihen, mitä omassa mielessäni tapahtuu!

Olin innoissani pystyessäni vihdoin tekemään asioille jotain ja oikomaan pääni sisäisiä solmuja.


Toinen iso oivallus oli, ettei karikoista kuulukaan selvitä yksin. Valmentajien lisäksi minulle erityisen korvaamattomana tukena oli huippu-urheilijaystäväni, joka oli vierelläni, kun itkin murskautunutta olympiaunelmaani. 

En tiedä voiko urheilijaa ymmärtää kukaan niin hyvin kuin toinen urheilija, saman polun kulkija.

Kolmas suuri muutos mielentilassani tapahtui ymmärtäessäni, että muutkin urheilijat kamppailevat ajatustensa ja tunteidensa kanssa samalla tavalla. Menestyneimmät urheilijat ovat vain tajunneet, että henkistä kuntoa on treenattava kuten rautaista fyysistä kuntoa.

Ei ole sattumaa, että toiset urheilijat onnistuvat isoissa kisoissa ja toiset eivät. Kaikki ovat romahtaneet joskus, kisoissa tai esimerkiksi loukkaantumisten aikana, mutta he jotka nousevat ylös ja ottavat opiksi tapahtuneesta, onnistuvat todennäköisesti seuraavalla kerralla.


Voisi jopa sanoa, että urheilijana ei menestytä vastoinkäymisistä huolimatta, vaan niiden ansiosta.

“I really think a champion is defined not by their wins but by how they can recover when they fall” – Serena Williams

Jokainen, joka on valmis panostamaan omaan kehittymiseensä, voi kasvaa henkisesti vahvaksi urheilijaksi, joka...

  • tuntee itsensä, jonka kautta rakentuu rautainen itseluottamus
  • osaa tunnistaa häiritseviä ajatuksia ja korvata ne paremmilla
  • ymmärtää, että hän voi itse säädellä omia tunteitaan ja valita miten reagoi asioihin
  • oppii kohtaamaan vastoinkäymiset ja nousee kaatumisen jälkeen ylös vahvempana
  • kannustaa itseään ja muita
  • osaa käyttäytyä rakentavasti olosuhteista riippumatta
  • voi loistaa omassa lajissaan ja nauttia aidosti tekemisestään

Yhdelläkään urheilijalla ei saisi jäädä paras tulos tekemättä, vain koska ”pää ei kestä” tai koska hän on jäänyt vellomaan pettymyksiin liian pitkäksi aikaa. 

Jokainen voi oppia taidot ja ottaa käyttöön työkalut, joiden avulla mieli harjoitetaan huippukuntoon ja siten rakennetaan vahva mentaalinen perusta huippusuorituksille!

Olen viime vuodet opiskellut itse henkistä valmentamista. Kuluneen vuoden aikana olen aktiivisesti mentoroinut ja valmentanut muita urheilijoita henkisen vahvuuden kasvattamisessa ja todistanut jälleen miten suuria muutoksia omassa mielentilassa, henkisessä suorituskyvyssä ja -hyvinvoinnissa voi saavuttaa harjoittelun avulla.​


Tällaiset palautteet rohkaisevat minua etenemään tämän mission kanssa:

"


Olen paljon itsevarmempi ja minulla on selvitymiskeinoja vaikeisiinkin tilanteisiin. Tiedän miten saan itseni rauhallisemmaksi tai paremmalle tuulelle jos niin haluan. Kisoissa pystyin keskittymään ja oikeasti nauttimaan olostani! Kaikessa voi kehittyä ja koko ajan huomaa mitä kaikkea mielellä voikaan tehdä. 


– Enni Nurmi, kilpakävely

"


Olen oppinut tiedostamaan ajatustoimintaani paremmin treeni- ja kilpailutilanteissa ja kontrolloimaan sisäistä puhetta. Osaan myös kuulostella omaa kroppaani paremmin palautumisen suhteen. Tiedän nyt myös, että jos uskoo itseensä ja kykyihinsä, niin paljon on mahdollista! 


– Nea Mattila, 400m aj.

"


Olen alkanut ymmärtämään oman pontentiaalini ja uskomaan itseeni. Ensimmäistä kertaa uskallan haaveilla, enkä vähättele itseäni ja tekemisiäni.  Olen löytänyt uusia työkaluja heikkouksieni, kuten suoritusta häiritsevän kisajännityksen, käsittelyyn. Kisaamisesta on tullut miellyttävämpää ja se on myös näkynyt tuloksissa.


– Vilma Paakkala, kiekko

Henkinen vahvuus huipputulosten takana

Parempien kysymysten esittäminen on yksi tehokkaimmista tavoista mielen harjoittamiseen. Kun aloin sukeltamaan syvälle henkiseen vahvuuteen, päätin saada vastauksen mm. näihin kysymyksiin:

  • Miten paineen alla pystyy tekemään parhaan suorituksen?
  • Kuinka vastoinkäymisistä selvitään ja noustaan vahvempana takaisin?
  • Millaista mentaalista harjoittelua huiput tekevät?
  • Miten itsetuntemusta ja -luottamusta rakennetaan?
  • Voiko päästä huipulle, jos välillä epäilee omia mahdollisuuksiaan?
  • Miten jännitystä hallitaan ja käytetään hyödyksi?
  • Mitä tehdä, jos pelkää epäonnistumista tai muiden ihmisten mielipiteitä?
  • Mitä jos tulee loukkaantuminen kauden tärkeimmällä hetkellä?

Osana isompaa missiotani halusin haastatella menestyneitä urheilijoita, joilla on vahva omakohtainen käytännön kokemus henkisen puolen harjoittelun hyödyistä. Tällaista arvokasta hiljaista tietoa ei välttämättä löydy kirjoista, eikä vertaistuen merkitystä voi liikaa korostaa.

Järjestin elokuussa 2019 Henkisesti vahva kickoff summitin, jossa haastattelin Mika Poutalaa, Laura Lepistöä ja Anni Vuohijokea kuinka he ovat kasvaneet henkisesti vahvoiksi urheilijoiksi.


Haastatteluissa sukellettiin syvälle menestyvän urheilijan mieleen ja kuulimme aitoja ajatuksia ja oppeja huipulle kiipeämiseen ja henkisen vahvuuden rakentamiseen. Puhuimme asioista, joista huippu-urheilussa monesti vaietaan.


Kysyin mitä ja miten nämä menestyneet urheilijat ovat tarkalleen henkistä valmentautumista tehneet ja palaute summitista oli huikeaa! Se kannustaa minua jatkamaan missiotani tuoda henkisen valmentautumisen metodeja ja harjoituksia jokaisen urheilijan helposti saataville.


Tälle sivulle tulee pian lisätietoa, miten pääset maksutta mukaan Henkisesti vahva -yhteisöön kehittämään omaa henkistä vahvuuttasi! 


Jos haluat yksityisvalmennusta, niin syksylle mahtuu vielä kaksi uutta urheilijaa henkiseen valmennukseen. Ota siinä tapauksessa suoraan yhteyttä sanna @ henkisestivahva . fi ja sovitaan soittoaika, niin katsotaan kuinka voin auttaa sinua 😊


Tsemppiä ja iloa sinulle tähän päivään!


Terveisin,
Sanna

Henkisesti vahva kickoff summitissa elokuussa opimme mm. näitä asioita henkisestä vahvuudesta:

Mika Poutala

  • Opit Mikalta mm.:
  • Miten henkistä vahvuutta voi harjoitella itse, ilman henkistä valmentajaa
  • Kolme asiaa, jotka merkittävästi auttavat muuttamaan mielentilaa halutuksi ja nostavat henkistä suorituskykyä
  • Mikä ero on negatiivisten tunteiden ja pettymysten käsittelyllä ja kuinka se tehdään
  • Millä yksittäisellä kysymyksellä voi vähentää paineita kisasuorituksesta
  • Mikä on ollut suurin tekijä maailmanhuipulle pääsemisen kanssa

Laura Lepistö

  • Opit Lauralta mm.:
  • Miten Laura treenasi henkisesti Helsingin EM-kisoihin, kun vuotta aikaisemmin ”jalat valahti makarooniksi” tapahtumaa ajatellessa ja miten hän siitä tilanteesta nousi kultamitalistiksi
  • Mikä on lähtökohta ”jäätävän itsevarmuuden” rakentamiselle
  • Miten voit oppia rakentamaan optimaalisen valmistautumisen kisapäivään
  • Miksi itsensä analysointi on urheilijalle äärimmäisen tärkeää
  • Miten epäonnistuminen käsitellään

Anni Vuohijoki

  • Opit Annilta mm.:
  • Miten uskomus, ettei hänellä ole huippu-urheilijan luonnetta, muuttui radikaalisti ja johti Annin olympialaisiin ja arvokisamitalistiksi
  • Mikä tekijä ratkaisee ”maaliviivan kohdalla sadasosat”
  • Miten urheilija voi laskea stressitasojansa ja saada näin itsestä enemmän irti
  • Miten olla välittämättä muiden mielipiteistä ja odotuksista
  • Miten hallita jännitystä
  • Mitkä on Annin henkisen hyvinvoinnin työvälineet
Sanna Kämäräinen

Mukana matkallasi valmentamassa ja kannustamassa

  • Viisinkertainen Suomen mestari kiekonheitossa
  • EM-7. & halli SE:n haltija
  • Yleisurheilumaajoukkueen kapteeni
  • Kauppatieteiden maisteri
  • Mind Coach® certified trainer
  • Henkinen valmentaja® & Licenced NLP Master Practitioner

Copyright © Sanna Kämäräinen 2019