fbpx
.st0{fill:#FFFFFF;}

Näin buustaat tai tuhoat treenisi sisäisen puheen avulla 

Jos treeni ei suju, johtuuko se aina fyysisestä suorituksesta, tekniikasta ja jaksamisesta? Ei tietenkään.

Sisäisellä puheella, eli ajatuksilla ja sanoilla, joita sanot itsellesi, on erittäin iso rooli siinä, meneekö treeni nappiin vai penkin alle. Sisäisen puheen laatu voi sekä buustata treenisi että tuhota sen. 

Muista, että sanavalinnat vaikuttavat tunteisiin, tunteet vaikuttavat käyttäytymiseen ja käyttäytyminen vaikuttaa tulokseen.

SISÄINEN PUHE → TUNNE → KÄYTTÄYTYMINEN → TULOS

Miten sinä puhut itsellesi?

Meillä kaikilla, myös menestyneillä urheilijoilla, on välillä lannistavia ajatuksia. Sitä voi helposti jäädä negatiiviseen tunnetilaan.

Tärkeää on tarkastella, puhuuko itselleen lannistavasti vai optimistisesti, jos esim. treenissä tehdyssä testissä ei tullut ennätystä, vaikka “piti” tulla. ⁣

Vertaa näitä:

a) ”Miksi minä en (koskaan) onnistu?”

→ tämä vaikuttaa itseluottamukseen laskevasti.⁣

vs. ⁣

b) ”Mitä tarvitsen, jotta voin onnistua tässä seuraavalla kerralla?”

→ tämä sen sijaan vahvistaa minäpystyvyyden tunnetta. ⁣

Jos olet taipuvainen ensimmäiseen (a), mulla on sulle loistava harjoitus, jonka avulla muutat sisäisen puheesi palvelemaan sinua sen sijaan että se toimisi sinua vastaan.

Muuta sisäinen puhe positiiviseksi – harjoitus

Tämä kolmiosainen harjoitus saattaa olla äärimmäisen paljastava, sillä harvoin ollaan edes tietoisia mitä kaikkea oman pään sisällä liikkuu. Pelkästään tällä yhdellä harjoituksella voi olla ISO positiivinen vaikutus tekemiseen!⁣

HARJOITUS

  1. ⁣Valitse päivä, kun kirjoitat ylös mitä kaikkea sanot itsellesi ääneen tai ajatuksissasi treenin aikana. Tee muistiinpanoja treenipäiväkirjaan kesken treenin tai kirjoita treenin jälkeen.⁣
  1. Käy teksti läpi rauhallisella hetkellä. Tunnustele, miten sanasi vaikuttavat sinun itseluottamukseesi⁣, treenifiilikseen⁣, kehoosi (tuntemukset)⁣, lopputreenin onnistumiseen⁣ ja olotilaan treenin jälkeen⁣. Jos positiivisesti, merkitse +, jos negatiivisesti, merkitse -⁣
  1. Jos tuloksena on plussia, niin hyvä: jatka samaan malliin! Mieti, mitä voisit sanoa itsellesi, jotta perään voisi laittaa jättiläisplussan. Jos tuloksena on miinusta, niin valitse YKSI tilanne treenistä ja kirjoita, mitä voisit sanoa, jotta negatiivinen vaikutus muuttuisi positiiviseksi tai vähintään neutraaliksi.⁣

Palaa harjoituksen pariin aina, kun negatiivinen sisäinen puhe meinaa ottaa vallan. Ihan kuten fyysinen vahvuus, myös henkinen vahvuus kehittyy hyvien toistojen kautta.

– Sanna

Related Posts

Miksi jokaisen urheilijan pitäisi tehdä hengitysharjoituksia
Näin opit sietämään painetta paremmin
Saavuta tavoitteesi mielikuvaharjoittelun avulla 
Miten epäonnistumisesta pääsee yli? 

Lataa tästä käyttöösi Menestyspäiväkirja-minivalmennus,  jonka avulla voit heti alkaa treenata henkistä suorituskykyäsi!

>