fbpx
.st0{fill:#FFFFFF;}

Miten epäonnistumisesta pääsee yli?  

Miten epäonnistumisesta pääsee yli? Tämä on erittäin tärkeä kysymys, johon itse olisin halunnut tietää vastauksen urheilu-urani alkuvaiheilla. 

Urheilussa epäonnistumisen kokemukset kuuluvat asiaan mutta epäonnistumiseen liittyvät ajatukset ja tunteet, kuten häpeä, syyllisyys ja pelko, voivat muodostua onnistumista estäviksi tekijöiksi, jos niitä ei käsittele. 

Käsittelemättä jääneet epäonnistumiset voivat vaikuttaa negatiivisesti mm. itseluottamukseen, uskomuksiin omista kyvyistä ja taidoista ja jopa identiteettiin. Lisäksi, käsittelemättömät tunteet saattavat nousta pintaan juuri sellaisella hetkellä, kun sitä ei todellakaan toivoisi, esim. kisa- tai pelitilanteessa. 

Näin pääset yli epäonnistumisesta

Yksi keino päästä yli epäonnistumisista on puhua siitä ääneen. Epäonnistumiset eivät ole maailmanloppu, vaan täysin ok ja itse asiassa oleellinen ja tärkeä osa matkaa. Epäonnistuminen ei ole häpeän asia, vaan jotain, mistä voi oppia. 

Totta kai epäonnistuminen saa tuntua pahalta, eikä elämässä (tai urheilussa) ole tarkoitus vältellä epämiellyttäviä tunteita, vaan ne kuuluu tuntea. Jos pintaan nousee vaikeita tuntemuksia, niin niiden kanssa ei kannata jäädä yksin. Jos omat voimavarat eivät riitä vaikeiden tunteiden käsittelyyn, niin kannattaa pyytää apua asiansa osaavalta taholta. 

Kolme keinoa epäonnistumisen käsittelyyn

Konkreettisia tapoja käsitellä epäonnistumisia on monia, mutta kokosin tänne muutamia tehokkaita keinoja, joiden avulla voit työstää epäonnistumisia niin, etteivät ne kummittele mielessä vuosien päästä, vaan muuttuvat voimavaraksi. 

Tässä on hyväksi todettu kolmen kohdan kaava epäonnistumisen käsittelyyn: 

1.Tilanteen analysointi järjellä.
2.Tunteiden kohtaaminen.
3.Suhtautuminen ja hyväksyntä.

Ja tässä tulee konkreettiset vinkit, miten näissä onnistut:

  1. Analysoi tilanne järjellä. 
  • Pohdi yksin tai valmentajan kanssa: Mitä tapahtui? Miksi kävi näin? Onko jotain sellaista, mitä olisin voinut tehdä toisin? Mitä taitoa minun tulee harjoitella, jotta voin nostaa onnistumiseni todennäköisyyttä?
  • Jaa faktat osiin: sisäiset seikat (mitä minussa fyysisesti ja henkisesti tapahtui) ja ulkoiset seikat (mitä kisassa tai pelissä kävi, vastustajat, tuomarit, sää jne).
  1. Kohtaa tunteesi. 
  • Tiedosta: Huomioi, että jokin tunne on olemassa, vie huomio ja keskittyminen siihen. Tarkkaile tunnetta mahdollisimman neutraalisti, ole sen kanssa, älä analysoi. Työstä: esim.
  • Nimeä tunne ja puhu tunteelle, kysy, mikä sen viesti on sinulle.
  • Puhu tunteesta jollekin, pura sitä juttelemalla.
  • Koe tunne, anna sille tilaa, anna sen purkautua ulos niin, ettet satuta itseäsi, muita tai ympäristöä.
  1. Suhteuta ja hyväksy epäonnistuminen. 
  • Muistuta itseäsi, että tappiot ja pettymykset kuuluvat urheilijan polkuun, siksi niitä vastaan ei kannata taistella. Keskitä huomiosi asioihin, joita epäonnistuminen sinulle opetti. Aseta epäonnistuminen isompaan perspektiiviin ja tarkastele sitä eri näkökulmasta.Hyväksyntä antaa mielenrauhaa ja mahdollisuuden valita, miten reagoi epäonnistumiseen jatkossa.

Ei ole vain yhtä kaikille sopivaa tapaa käsitellä epäonnistumisia, vaan itselle sopiva keino löytyy kokeilemalla. Ole itsellesi lempeä ja muista, että epäonnistumisesta aiheutuneet isot tuntemukset kertovat, että asia on sinulle tärkeä.

Toivottavasti tästä tekstistä oli sinulle hyötyä. Muista ottaa seurantaan myös Henkisesti Vahva Urheilija Instagram-tili sekä Youtube-kanava, josta löytyy lisää hyödyllistä tietoa urheilijoille. 

– Sanna

Related Posts

Miksi jokaisen urheilijan pitäisi tehdä hengitysharjoituksia
Näin opit sietämään painetta paremmin
Saavuta tavoitteesi mielikuvaharjoittelun avulla 
Miten epäonnistumisesta pääsee yli? 

Lataa tästä käyttöösi Menestyspäiväkirja-minivalmennus,  jonka avulla voit heti alkaa treenata henkistä suorituskykyäsi!