fbpx
.st0{fill:#FFFFFF;}

Miksi jokaisen urheilijan pitäisi tehdä hengitysharjoituksia 

Jos pitäisi valita yksittäinen harjoitus, josta pitäisi jokaiselle urheiljalle opettaa uran alussa, niin kova ehdokas olisi hengitysharjoitukset. Tai sanotaan hengittäminen yhdistettynä mielikuvaharjoitteluun, koska siinä toinen työkalu, jota voi käyttää uskomattomattoman monipuolisesti.

Hengitysharjoitukset auttavat muun muassa:

  • läsnäoloon
  • rentoutumiseen
  • palautumiseen
  • tunnetilan säätelyyn
  • energian lisäämisen
  • jännityksen hallintaan

Keho ei voi toimia optimaalisesti, jos vaikkapa jännittää liikaa ja siksi on tärkeää oppia viemään keho takaisin optimaaliseen tilaan ja yksi toimiva, tehokas, nopea ja ilmainen tapa on syvähengitys.

Tätäkin on harjoiteltava etukäteen, jotta se toimii h-hetkellä, ihan samalla tavalla kuin kaikkea muutakin. Urheilija ei mene valmistautumatta kisaan tai peliin, vaan kuvioita ja tekniikkaa on harjoiteltu satoja ja tuhansia kertoja ennen sitä.

HARJOITTELE SYVÄHENGITYSTÄ

1) Kuvittele jokin jännittävä tilanne, jossa yleensä tunnet virittyväsi niin, että se häiritsee suoritusta. Hengitä syvään sisään niin, että vatsa pullistuu, voit pidättää hengitystä pari sekuntia ja puhaltaa ulos suun kautta ikäänkuin puhaltaisit pilliin niin, että uloshengitys on pidempi kuin sisäänhengitys. Se aktivoi parasympaattisen hermoston ja ikäänkuin resetoi kehon takaisin optimaaliseen tilaan.

2) Illalla ennen nukkumaanmenoa hengitä syvään. Se auttaa kehoa rentoutumaan ja saamaan unen päästä paremmin kiinni.

3) Treenin jälkeen hengitä syvään. Näin kerrot keholle, että nyt voi rauhoittua ja palautuminen alkaa.

4) Jos on tiukka treeni tulossa ja jännittää, hengitä syvään.

Huom. Hengittämisellä voi myös nostaa vireystilaa, silloin keskitytään voimakkaaseen sisäänhengitykseen. Eli tämäkin edellyttää ensin itsensä tuntemista ja tarkkailua, että mitä kehossa ja mielessä tapahtuu h-hetkellä, jotta voi tehdä toimintasuunnitelman ja alkaa treenata niitä taitoja, joita tarvitsee.

💡Vinkki: kirjoita post-it lapulle tai puhelimen taustakuvaksi ”hengitä”, niin muistat treenata tätä ja annat näin kehollesi paremman mahdollisuuden toimia optimaalisesti! ❤️

– Sanna

Related Posts

Miksi jokaisen urheilijan pitäisi tehdä hengitysharjoituksia
Näin opit sietämään painetta paremmin
Saavuta tavoitteesi mielikuvaharjoittelun avulla 
Miten epäonnistumisesta pääsee yli? 

Lataa tästä käyttöösi Menestyspäiväkirja-minivalmennus,  jonka avulla voit heti alkaa treenata henkistä suorituskykyäsi!